Kysymys: Milloin sinun on pyydettävä suostumus henkilötietojen käsittelyyn?

Kuulen usein, että yritykseni on aina saatava suostumus, kun joku antaa meille sähköpostiosoitteensa tai puhelinnumeronsa. Onko tämä totta?

Legalbuddy vastaa

Kuva asianajajasta


Hei ja kiitos kysymyksestäsi!


Henkilötietojen käsittely ja suostumus

Mitä suostumus tarkoittaa henkilötietojen käsittelyssä?

Suostumus on toimenpide, jolla henkilö (rekisteröity) tietoisesti ja vapaaehtoisesti hyväksyy, että rekisterinpitäjä käsittelee hänen henkilötietojaan tiettyä tarkoitusta varten. Suostumus henkilötietojen käsittelyyn voi olla tarpeen, kun kerätään arkaluonteisia henkilötietoja ja/tai kun tehdään automatisoituja yksittäispäätöksiä tai profilointia.


Mitä ovat arkaluonteiset henkilötiedot?

Arkaluonteisilla henkilötiedoilla tarkoitetaan esimerkiksi tietoja henkilön:

  • terveydentilasta,
  • etnisestä alkuperästä,
  • seksuaalisesta suuntautumisesta,
  • poliittisista mielipiteistä ja
  • uskonnollisista vakaumuksista

Henkilötietojen käsittelyllä puolestaan tarkoitetaan henkilötietojen keräämistä, säilyttämistä, käyttöä, siirtämistä ja luovuttamista.


Milloin suostumusta ei yleensä tarvita?

Henkilötietojen käsittelyyn tarkoituksissa, joita rekisteröity voi kohtuudella odottaa, esimerkiksi kun rekisteröity antaa henkilötietonsa luodessaan käyttäjätiliä mobiilisovelluksessa, ei yleensä vaadita suostumusta. Jos kuitenkin tietoja käytetään myöhemmin erilaisiin profilointitarkoituksiin, jotka eivät ole välttämättömiä mobiilisovelluksen tarjoamiseksi, suostumus voi olla tarpeen. Rekisteröity voi tällaisessa tapauksessa kohtuudella odottaa saavansa käyttäjätilin, mutta ei sitä, että tietoja käytetään profilointiin, joka ei suoraan liity mobiilisovelluksen käyttöön. 


Yhteenveto

Jos yrityksesi kerää tai käsittelee arkaluonteisia henkilötietoja tai muita henkilötietoja tavalla, jota rekisteröity ei kohtuudella voi odottaa, teidän on todennäköisesti hankittava suostumus henkilötietojen käsittelylle. Jos sen sijaan keräät sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita asiakkailta täyttääksesi toimituksesi tai tarjotaksesi asiakkaille tärkeää tietoa tai palvelua osana liiketoimintaasi, ei suostumusta tarvita.


Tarvitsetko lisää apua?

Jos tarvitset lisää apua, autamme sinua mielellämme. Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse tai varaamalla ajan suoraan juristiemme kanssa.


Käynnistä tietosuoja­työsi tehokkaasti kiinteähintaisella paketilla, joka sisältää olennaiset asiakirjat ja asiantuntijaneuvontaa.

Lue lisää palvelusta

Tarvitsetko yrityksessäsi oikeudellista voimaa?

Kokeile digitaalista yrityslakimiestämme ilmaiseksi kuukauden ajan - Yrityksille suunnattu lakiasiaintuki ja sopimusten hallinta

Kokeile Legalbuddy Plussaa

Syötä sähköpostiosoitteesi jatkaaksesi.

Lataamalla hyväksyn ehdot ja vahvistan, että olen tutustunut tietosuojaselosteeseen.