Kysymys: Verkkotunnus vai tavaramerkki - kumpi on parempi? Tarvitaanko molempia?

Työstämme markkinointistrategiaa ja tarvitsemme verkkotunnuksen, mutta tarvitsemmeko myös tavaramerkin? Vai riittääkö tavaramerkki? Kumpi on parempi? Tarvitsemmeko molemmat?

Legalbuddy vastaa

Kuva asianajajasta


Kiitos paljon, että käännyitte puoleemme kysymyksesi kanssa!


Tavaramerkki ja verkkotunnus – mitä tulee tietää?

Mitä eroa on verkkotunnuksella ja tavaramerkillä?

Usein sanotaan, että verkkotunnus on sekä osoite että yrityksen identiteetti internetissä. Tavaramerkki taas on tunnus/merkki tuotteillesi tai palveluillesi, mutta se voi myös olla yrityksesi nimi tietyillä markkinoilla.

Kun olet rekisteröinyt verkkotunnuksen, sinulla on yksinoikeus juuri siihen osoitteeseen internetissä (esimerkiksi legalbuddy.fi), jossa voit esitellä yritystäsi sekä tuotteitasi ja/tai palveluitasi. Sinulla ei kuitenkaan ole yksinoikeutta yrityksesi nimeen tai tuotteidesi tai palveluidesi nimeen, ennen kuin olet rekisteröinyt sekä yrityksesi nimen että tunnuksen/nimen tuotteillesi tai palveluillesi tavaramerkkinä. Tämä tapahtuu eri vaiheissa eri viranomaisilla.

Et siis saa taattua yksinoikeutta tavaramerkkiin pelkällä verkkotunnuksen rekisteröinnillä.


Ennen verkkotunnuksen rekisteröintiä – tarkista nimien käytettävyys

Kun sinulla on selkeä käsitys siitä, millä nimellä haluat yrityksesi ja tuotteidesi tai palveluidesi olevan tunnettuja, sinun tulisi tehdä yleinen selvitys nähdäksesi, onko nimi jo jonkun muun käytössä ja täyttääkö se esimerkiksi tavaramerkeille laissa asetetut vaatimukset.Hyödynnä rekistereitä (kuten whois.net, patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) tavaramerkkitietopalvelu tai eSearch Plus) ja internetiä saadaksesi mahdollisimman hyvän käsityksen vapaana olevien verkkotunnuksien tilanteesta.


Tavaramerkki on lähtökohtaisesti kansallinen yksinoikeus

Toisin kuin verkkotunnuksessa, jossa saat globaalin yksinoikeuden internetissä, tavaramerkki on ensisijaisesti kansallinen tai alueellinen oikeus. Jos esimerkiksi haet tavaramerkkiä Suomessa, on tuotteesi tai palvelusi suojattu vain Suomen markkinoilla. On kuitenkin mahdollista rekisteröidä tavaramerkki siten, että se on voimassa koko EU:ssa. Tällöin voit käyttää tavaramerkkiä yksinoikeudella kaikissa EU:n jäsenmaissa.


Miksi tavaramerkki kannattaa rekisteröidä?

Tavaramerkillä voit:

  • asemoitua selkeästi markkinoilla
  • rakentaa tuotteesi tai palvelusi sekä yrityksesi arvoa ja mainetta
  • tehdä liiketoimia rekisteröidyllä oikeudellasi, kuten myydä tai lisensoida tavaramerkin
  • estää muita käyttämästä tavaramerkkiäsi tai samankaltaisia nimiä vastaavissa tuotteissa tai palveluissa
  • tehokkaasti estää muita väärinkäyttämästä tavaramerkkiäsi omana tavaramerkkinään tai verkkotunnuksenaan

Tavaramerkki on siis merkittävä kilpailuetu ja sen vuoksi on arvokasta rekisteröidä myös tavaramerkki verkkotunnuksen lisäksi.


Tarvitsetteko lisää apua?

Jos tarvitsette lisää apua, autamme teitä mielellämme. Voitte ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse tai varaamalla ajan suoraan juristiemme kanssa.


Saat apua immateriaalioikeuksiesi (IPR) kartoittamiseen ja suojaamisen suunnitteluun asiantuntijatyöpajassa.

Lue lisää palvelusta

Tarvitsetko yrityksessäsi oikeudellista voimaa?

Kokeile digitaalista yrityslakimiestämme ilmaiseksi kuukauden ajan - Yrityksille suunnattu lakiasiaintuki ja sopimusten hallinta

Kokeile Legalbuddy Plussaa

Syötä sähköpostiosoitteesi jatkaaksesi.

Lataamalla hyväksyn ehdot ja vahvistan, että olen tutustunut tietosuojaselosteeseen.